Aries point
Bastian Stein over zijn composities: Sinds mijn eerste muzikale ontmoeting met het Hathor Consort in het kader van twee concerten in Muziekcentrum De Bijloke Gent en Festival Alba Nova in België weet ik dat de klank van de gamba de harmonieën en melodieën van mijn composities op een heel natuurlijke manier prachtig aanvult. De composities voor Aries Point vermengen daarom niet zomaar twee muzikale tijdperken, maar stellen de bijzondere klankkleur van de gamba als integraal element in het muzikale middelpunt….
Call to prayer
Ghalia Benali, Arabische zang Romina Lischka, viola da gamba & dhrupad zang Vincent Noiret, contrabas & chitarra battente Romina Lischka met haar achtergrond in de westerse klassieke muziek en kennis van Noord-Indiase dhrupad, en de klassieke Arabische zangeres Ghalia Benali met haar openheid en interesse voor andere stijlen, delen een voorliefde voor de muziek van Marin Marais (1656-1728). Marais, een virtuoze Franse meesterbespeler van de viola da gamba en leerling van de mysterieuze Monsieur de Sainte-Colombe (1640-1700), componeerde ruim 500…
Dhrupad fantasia
Een ontmoeting tussen het Engeland van Elizabeth I en de dhrupad-traditie aan het hof van mogol Akbar de Grote Uday Bhawalkar, dhrupad-zang Pratap Awad, pakhawaj HATHOR CONSORT Anne Freitag, renaissance-traverso Liam Fennelly & Thomas Baeté, viola da gamba Romina Lischka, basgamba, dhrupad-zang & artistieke leiding Dhrupad is een van de oudste en puurste genres binnen de Noord-Indiase klassieke muziek. De naam is afgeleid van ‘druva’ (poolster) en ‘pada’ (woord of poëzie) en betekent ‘het onbewogen woord’. Het ontstaan van deze…
Lachrimae
“LACHRIMAE, or Seaven Teares Figured in Seaven Passionate Pavans”: zo luidt de titel van de collectie met consortmuziek die John Dowland in 1604 publiceerde. De bundel is in verschillende opzichten bijzonder. Het feit dat Dowland de bundel opende met zeven pavanes die hij als een abstracte variatiecyclus met elkaar verbond, was op dat moment geheel nieuw. Hij trok doorheen zijn zeven pavanes een wonderlijk web van thematische en harmonische reminiscenties. De eerste pavane, de Lachrimae Antiquae of ‘oude tranen’, circuleerde…
Le nympo di rheno
Johannes Schenck Een choreografie voor één danseres en twee gamba’s Femke Gyselinck, choreografie & dans Romina Lischka & Irene Klein, viola da gamba Johannes Schenck was een van de populairste gambisten van zijn tijd. Zijn gambaspel werd in vele gedichten geprezen, zoals hier: ‘personne n’a touché à cet instrument avec plus de délicatesse que lui’. Zijn roem bracht graaf Johann Wilhelm II, zelf een gepassioneerd amateurgambist, ertoe hem als hofmusicus uit te nodigen op zijn residentie in Düsseldorf. Schenck droeg…
Transitions
Drie vrouwelijke solisten I Vier muzikale werelden Ghalia Benali – Arabische zang Romina Lischka – dhrupad zang & viola da gamba Neva Özgen – Turkse kamançe Folkert Uhde – video & dramaturgie Een productie van Hathor Consort in samenwerking met Radialsystem Berlin Een avond in zeven hoofdstukken. Een spel met identiteiten, culturen, muziekstijlen en verwachtingen tussen trance en extase. Vragen over spiritualiteit, rollen en tradities worden op verrassende wijze aan de orde gesteld en met elkaar verweven. De…
Upon silence
De Fantasieën van Henry Purcell door de ogen van tijdgenoten. Emilie Renard – mezzosopraan Marnix De Cat – countertenor & dirigent van Upon Silence Hathor Consort – Romina Lischka 5 gamba’s Sinds de première in 2012 speelt Romina in George Benjamins opera Written on Skin. Gefascineerd door de muziek van Benjamin ontdekte ze zijn stuk Upon Silence voor mezzosopraan en gambaconsort en vroeg hem naar de oorsprong ervan. In het begin van zijn carrière had hij een jaar lang last…