A Page of Madness
A Page of Madness is het derde multimediale project dat Revue Blanche maakt in opdracht van Muziekcentrum De Bijloke Gent. Ook ditmaal vindt het ensemble zijn inspiratie in de socio-culturele context van het tijdschrift ‘La Revue Blanche’. Het exotisme en meer bepaald de verstilde literatuur van Kawabata staan hier centraal. In de avant-gardefilm ‘A page of Madness’ uit 1926 (waarvan Kawabata het script schreef) schildert de Japanse cineast Kinugasa de subjectieve waarneming van de bewoners van een op hol geslagen…
Epistola Posteritati
Meestal ligt de muziek waarin ze uitblinken zo’n half millennium uit elkaar, maar voor dit project gaan Revue Blanche en Psallentes op zoek naar common ground. Die vinden ze op Italiaans grondgebied, met muziek van de enigszins raadselachtige maar altijd poëtische Salvatore Sciarrino (°1947) en teksten van die andere enigszins raadselachtige, maar altijd poëtische Italiaan, Francesco Petrarca (1304-1374). Petrarca schreef onder meer een brief over zichzelf en zijn ideeën, gericht ‘aan de toekomst’ (Epistola posteritati). Het doet ons mijmeren over…
Les femm’euses
Les Femm’euses vertrekt bij de uiterst gecultiveerde Grieks-Byzantijnse Kassia uit de negende eeuw wiens muziek als rode draad doorheen het programma geweven is. Tussendoor maken we twee uitstappen naar de zeventiende eeuw via Francesca Caccini, zowat de meest invloedrijke vrouwelijk componiste in de vroeg-barok en Barbara Strozzi, ‘de meest vruchtbare componist – man of vrouw – van gedrukte wereldse vocale muziek in Venetië in het midden van de zeventiende eeuw’, volgens de kronieken. Maar de grote focus ligt op muziek…
Misia
Misia is een muzikale vertelling rond het leven van Misia Sert (1872-1950): de koningin van de Parijse salons, maar ook van de gebroken dromen en ontmaskerde liefde. Haar leven van glorie en tragiek, haar boeiende artistieke netwerk en verschroeiende muzikale passie vormen de rode draad. Revue Blanche en Katharina Smets gaan op zoek naar een verloren tijd: de belle époque waarin zij leefde. Misia had Belgische voorouders, was een spilfiguur in de Franse muziekscène van rond de eeuwwisseling, maar…
Nenia
Haastige voetstappen op het asfalt. Een grondtoon van stilstaand verkeer. Flarden van een lach verdwijnen in een tram. In de verte: een sirene. Op de hoek van een straat staat een vrouw klaar om over te steken. Als een hedendaagse Orpheus beweegt ze door de stad, op zoek naar wat ze is verloren.