Revue Blanche & Katharina Smets: Misia, een muzikale vertelling

Revue Blanche & Katharina Smets: Misia, een muzikale vertelling

Speellijst voorjaar 2019:
  • Za 26/1/2019 Klara in de Singel Antwerpen (Theaterstudio)
  • Do 31/1/2019 CC ’t Aambeeld Aartselaar
  • Wo 20/2/2019 CC De Factorij Zaventem
  • Vr 22/2/2019 Muziekcentrum de Bijloke Gent
  • Za 9/3/2019 Noorderkerk Amsterdam (NL)
  • Zo 10/3/2019 Waterstaatskerk Hengelo (NL)
  • Wo 8/5/2019 Feestzaal van het Scheppersinstituut Mechelen
  • Za 1/6/2019 Raadzaal Nieuw Stadhuis Halle
**** recensie in De Standaard 22/2/2019 : www.standaard.be
Thilo Braun op niucis.de : Das Ensemble Revue Blanche und Radiomoderatorin Katharina Smets haben ein Programm rund um die Salondame Misia Sert entwickelt, eine schillernde Persönlichkeit der Kunstszene im Paris des Fin de Siècle. Stéphane Mallarmé widmete ihr Gedichte, Maurice Ravel Kompositionen, Pierre-Auguste Renoir porträtierte sie. Während ihre Bewunderer heute noch berühmt sind, geriet Misia in Vergessenheit. 
„Wir stellen uns Musen immer als hübsche, still dasitzende Frauen vor“, sagt Katharina Smets. „Aber sie war extravagant gekleidet, unverblümt und meinungsstark.“ Als Milliardärsgattin in zweiter Ehe schmiss Misia wilde Partys und finanzierte Sergei Djagilews „Ballets russes“. Pablo Picasso saß auf ihrer Bettkante und diskutierte mit ihr die Moden der Zeit. Mit Coco Chanel stürzte sie sich dann (nach der dritten Scheidung) ins Nachtleben Amerikas, verfiel dem Drogenkonsum und starb als gebrochene Persönlichkeit.
Katharina Smets und Revue Blanche erzählen die Biografie dieser eigenwilligen, starken Frau als Live-Hörspiel mit Musik. Aus Lautsprechern tönt Straßenlärm der Rue de Rivoli. Hier, erzählt Smets, habe Misia am Ende ihres Lebens gewohnt. Fremdartige Harfenakkorde erklingen, dann singt eine Sopranistin die ersten Zeilen von George Aurics „On ne peut me connaître“, ein geheimnisvolles Lied über die Bindung zweier sich (einst?) Liebender. Der schnelle Wechsel zwischen Musik, Sprache und Sounds funktioniert fabelhaft. Nicht nur, weil das Timing stimmt, sondern auch, weil die Atmosphäre der Werke gut gewählt ist. Leichtsinn und tobende Eifersucht finden sich ebenso darin wie leere Resignation. Die Instrumentalisten (Harfe, Viola und Querflöte) spielen flexibel und spannend, Sopranistin Lore Benom verzaubert mit der tiefsinnigen Vielfarbigkeit ihrer lyrischen Stimme.
https://www.niusic.de/…/reportage-lunalia-festival-mechelen…
 
Voorafgaand aan de concertreeks, zond VRT-Klara op zondag 6 januari 2019 om 18u, de radiodocumentaire over Misia’s leven uit (een productie van Katharina Smets met stemmen van Kurt Van Eeghem en Reinhilde Decleir).
Te herbeluisteren via Klara.be of hier: 
 
reportage op Klara in de Singel : Youtube

Misia is een muzikale vertelling rond het leven van Misia Sert (1872-1950): de koningin van de Parijse salons, maar ook van de gebroken dromen en ontmaskerde liefde. Ensemble Revue Blanche en radiomaakster Katharina Smets gaan op zoek naar een verloren tijd: de belle époque waarin zij leefde. In een unieke concertformule worden echte en fictieve verhaallijnen verweven tot een unieke kroniek, waarin de realiteit vaak vreemder blijkt dan fictie.
De première van deze voorstellingenreeks staat gepland op 26 januari 2019 tijdens Klara in de Singel.
Misia kadert binnen een vierjarig parcours dat Revue Blanche uittekent op vraag van Muziekcentrum De Bijloke Gent. Dit traject behelst de creatie van diverse projecten waarin wordt geëxperimenteerd met nieuwe vormen van concertbeleving. Revue Blanche legt met Misia ditmaal de nadruk op ‘pure audio’: de luisterervaring in al z’n facetten. Klank en verhaal staan centraal, ontdaan van opsmuk of visuele afleiding. Het wordt een echt luisterspel dat de anekdotiek overstijgt, een historische momentopname reflecteert, maar tegelijk verleidt tot een confrontatie met het nu. De muziek werd gekozen op basis van musicologisch onderzoek door Sofie Taes en Revue Blanche en gearrangeerd door de internationaal bekroonde Vlaamse componist Frederik Neyrinck. Fragmenten en samples uit reportagegeluid worden op scène live vermengd met muziekuitvoeringen, citaten uit Misia’s autobiografie en verslagen van de zoektocht van de verteller Katharina Smets.
Misia Sert’s leven belichaamt de artistieke, culturele en sociale geschiedenis van Frankrijk en België anno 1900. Het publiek duikt met de neus in het pluche van de society-salons en het fluweel van de theaterzitjes. Het leest mee over de schouder van de grootste dichters van de Belle Époque en loert door de lens van Misia’s legendarische portrettisten. Misia gidst ons doorheen de vroegmoderne avant-garde, recht van toen naar nu: welke verhalen en kunstwerken blijken relevant voor ons? Welke muzikale schatten van toen slaan aan bij het publiek van vandaag? Welke verhalen mogen niet onverteld blijven?

Revue Blanche
  • Lore Binon – sopraan
  • Caroline Peeters – fluit
  • Kris Hellemans – altviool
  • Anouk Sturtewagen – harp

Katharina Smets – vertelling, audioverhaal en onderzoek
Sofie Taes – musicologisch onderzoek
Frederik Neyrinck – arrangementen
Muziek van Casella, Duparc, Durey, Delage, Satie, Hillemacher, Holmes, Ravel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.